Swedsofts vice ordförande i Vetenskapsradion

Den 15 oktober mellan kl 10:30-12:30 hörs Per Runeson, vice ordförande i Swedsoft, i Vetenskapsradion om hur digitaliseringen förändrar oss.

Tillsammans med Agneta Gulz, Professor i kognitionsvetenskap, Linköpings universitet, Anders Persson, Professor i utbildningsvetenskap och sociologi, Lunds universitet och Thomas Kaiserfeld, Professor i idé och lärdomshistoria, Lunds universitet hörs den 15 oktober Per Runeson, Professor i datavetenskap, Lunds tekniska högskola och vice ordförande i Swedsoft i Vetenskapsradion. Det blir ett tvärvetenskapligt program som handlar om hur digitaliseringen förändrar oss, under moderering av Ulrika Björkstén.

Frågor som ställs är; vad gör digitaliseringen av samhället med oss? Hur påverkar det vårt lärande, vårt arbetsliv och vårt sociala samspel? Är det verkligen sant att eleverna lär sig mindre ju mer datoranvändning som ingår i undervisningen? Hur förändras forskarrollen och kunskapssökandet när all data finns tillgänglig överallt? Vilka blir konsekvenserna av anonymiteten när vi kommunicerar i digitala medier? Hur skapas tillit på nätet och vilken typ av tekniska allmänbildning krävs för att vara och en ska bli herre över sitt digitala liv?

Du kan lyssna på plats i Mejeriet i Lund den 15 oktober kl 10.30-12.30 eller på sverigesradio.se/vetenskap. Slutdiskussionen kl 12.10-12.30 direktsänds också i P1 i programmet Vetandets värld. Programledare Camilla Widebeck.


Nyheter


Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat:

Kodcentrum ny medlem

Deras uppdrag är att väcka intresse för programmering och bredda bilden av vem som kan koda. De vet att en

Ta del av webbinariet: Multi-Concern Assurance and Compliance in Cybersecurity & Safety

Facebook Twitter LinkedIn Gmail

Swedsoft om framtidens yrkeshögskola

Utredningen med titeln ”Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar” (SOU 2023:31) har under perioden 2022 till 2023 bedrivits med