Swedsofts vice ordförande i Vetenskapsradion

Den 15 oktober mellan kl 10:30-12:30 hörs Per Runeson, vice ordförande i Swedsoft, i Vetenskapsradion om hur digitaliseringen förändrar oss.

Tillsammans med Agneta Gulz, Professor i kognitionsvetenskap, Linköpings universitet, Anders Persson, Professor i utbildningsvetenskap och sociologi, Lunds universitet och Thomas Kaiserfeld, Professor i idé och lärdomshistoria, Lunds universitet hörs den 15 oktober Per Runeson, Professor i datavetenskap, Lunds tekniska högskola och vice ordförande i Swedsoft i Vetenskapsradion. Det blir ett tvärvetenskapligt program som handlar om hur digitaliseringen förändrar oss, under moderering av Ulrika Björkstén.

Frågor som ställs är; vad gör digitaliseringen av samhället med oss? Hur påverkar det vårt lärande, vårt arbetsliv och vårt sociala samspel? Är det verkligen sant att eleverna lär sig mindre ju mer datoranvändning som ingår i undervisningen? Hur förändras forskarrollen och kunskapssökandet när all data finns tillgänglig överallt? Vilka blir konsekvenserna av anonymiteten när vi kommunicerar i digitala medier? Hur skapas tillit på nätet och vilken typ av tekniska allmänbildning krävs för att vara och en ska bli herre över sitt digitala liv?

Du kan lyssna på plats i Mejeriet i Lund den 15 oktober kl 10.30-12.30 eller på sverigesradio.se/vetenskap. Slutdiskussionen kl 12.10-12.30 direktsänds också i P1 i programmet Vetandets värld. Programledare Camilla Widebeck.


Nyheter


AI och etik för ingenjörer

Under webbinariet introducerade Jennifer Renoux deltagarna för teoretiska och praktiska aspekter av etik i relation till AI. I takt med

Stefan Jakab, ny generalsekreterare i Swedsoft

Stefan har en gedigen bakgrund från olika roller inom telekombranschen, men har även erfarenhet från rollen som generalsekreterare, och då

Program- & biljettsläpp – STEW 2022

Den 15 november bjuder Swedsoft tillsammans med våra medarrangörer in till STEW 2022 som i år hålls på Teknikföretagen i

Sommarhälsningar från Swedsoft

Vårens möten och händelser I starten på det nya året presenterade vi, tillsammans med lärosätena som är med i vårt