Grunden till svaret är framtaget av en grupp medlemmar; Stefan Andersson (Saab AB) som varit sammanhållande, Diana Unander Nordle (LNU), Fredrick Rybarczyk (Patwic), Örjan Johansson (Atea) och Fredrik Heintz (LiU). Därefter har många medlemmar deltagit med kloka synpunkter och kommentarer på svaret som tagits fram. Dessutom har många valt att ställa sig bakom våra synpunkter.
Bakgrunden till remissen är att Skolverket från regeringen har fått ett uppdrag att stärka den digitala kompetensen i skolan. Målet är bland annat att alla gymnasieelever som går ett nationellt program ska kunna läsa programmering. Därför har man tagit fram förslag till ändringar i Skolverkets föreskrifter för att möta detta mål.
Totalt sett tycker vi att det är en bra inriktning och ett steg i rätt riktning. Att få in programmering i gymnasieskolan och på komvux är av stor vikt för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt även i framtiden. Digitaliseringen av Sverige påverkar alla branscher och yrkesgrupper, och ställer nya krav på medborgarna. Samtidigt har vi en ojämn fördelning mellan tjejer och killar som läser vidare och fördjupar sig inom digital teknik.
Vi vill se en tydligare kravställning att de grundläggande kurserna ej kan väljas bort – varken av eleven eller av skolan. Vi kan inte säga att det är viktigt och samtidigt ge för stor frihet att välja bort ämnena. En annan synpunkt är vikten av att få in roliga uppgifter och små tillämpningsprojekt i kurserna. Det är viktigt att det inte upplevs som att programmering är ett självändamål. Progressionen från grundskolan bör framgå tydligare. Initialt så kommer kurserna behöva vara på grundläggande nivå då eleverna kommer helt utan kunskaper från grundskolan. I ett längre perspektiv så bör det dock finnas en tydlig progression då programmering och digital teknik kommer att bli tydligare även i tidiga år.
I vårt svar har vi även gett kommentarer som inte direkt berör remissen men som har en nära koppling. Hur skall lärarnas kompetens säkerställas? Kurserna beräknas träda i kraft inom en snar framtid på bred front samtidigt som lärare med rätt kompetens saknas. Detta gäller dels den grundläggande kompetensen att ge kurserna men då tekniken är under ständig och snabb utveckling så måste det också finnas tydliga planer/strategier för att säkerställa lärarnas kontinuerliga kompetensutveckling. Remissförslaget saknar också helt koppling till hur näringslivets kompetenser kan nyttjas här, både direkt i mötet med elever men också kopplat till lärarnas kompetensutveckling.
För dig som vill läsa Swedsofts svar finns det tillgänglig för nedladdning här.
De förslag som remissen handlar om finns tillgängliga här.