Samling av Mjukvarusverige 2022

För sjunde året i rad samlade Swedsoft igår aktörer för svensk mjukvaruutveckling. I år med uppdraget att tillsammans ge feedback till Myndigheten för Yrkeshögskolan.

Under årets digitala workshop låg fokus på att ge input till Myndigheten för Yrkeshögskolan kring hur de ska bli bättre på att stötta Sverige med mjukvarukompetens. Feedback och kommentarer skapar därmed möjlighet att påverka försörjningen av svensk mjukvarukompetens.

Engagerande diskussioner på årets samling

Innan workshopen så inledde Myndigheten för yrkeshögskolan och deras omvärldsanalytiker med att berätta om deras uppdrag och deras förväntningarna på dagens diskussioner. Deltagarna delades sen in i grupper där de fick diskutera och anteckna kring tre olika frågeställningar som sedan presenterades i slutet av dagen.

Frågeställningarna som diskuterades:

  • Vilken typ av utbildningar inom mjukvaruutveckling passar bra för yrkeshögskola?
  • Kan man beskriva hur mjukvaruutveckling påverkar alla branscher?
  • Var finns störst behov av utbildningar?

Dagens workshops resulterade som alltid i många värdefulla inspel och engagerande diskussioner. Myndigheten uttryckte också en tacksamhet för alla synpunkter, medskick och idéer. Nu påbörjar vi nästa steg då vi sammanställer resultaten från dagen, vilka publiceras senare i vår.


Nyheter


Svenska elever är oförberedda på sin digitala nutid och framtid

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig

Ny styrelse i Swedsoft

Styrelsen för verksamhetsåret 2024-2025 valdes enligt nedan. Stefan Frank, Vitellius Invest                  

Desinformation: En utmaning för svenska teknikföretag

Desinformation utgör ett hot mot svenska teknikföretag och deras intressen, både inom landets gränser och internationellt. Det är därför centralt

Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat: