Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering

Swedsoft har varit initiativtagare till och medverkat i en Vinnova-ansökan beträffande framtidens skola. Detta som ett led i Swedsofts arbete med kompetensförsörjning i Sverige.

Utbildning och forskning är grunden för att Sverige skall förbli ett framgångsrikt kunskapssamhälle. Grunden för ansökan ligger i den rapport som Swedsoft nyligen tagit fram: ”Hur skall det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? – Helhetssyn på svensk utbildning om digitalisering och programmering”.

Projektet som ansökan avser har som mål att ena skola, näringsliv och akademi kring en nationell agenda för varaktig förändring av framtidens skola baserat på digitaliseringens möjligheter och kunskapskrav. Projektet har som bärande idé att regionalt facilitera utbyte mellan näringsliv, akademi och skolan för att hitta konkreta initiativ och goda exempel som kan spridas mellan skolor och mellan regioner. En viktig del i arbetet är att bidra till ökat och mer varaktigt kollegialt lärande mellan lärare i Sverige.

Ansökan är gjord tillsammans med flera svenska högskolor och institut; Linköpings Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Luleå Tekniska Universitet, Swedish Institute of Computer Science, Uppsala Universitet och Kungliga Tekniska högskolan. Ansökan har även stöd från Mjärdevi Science park i Linköping, MAPCI i Lund, Lindholmen science park i Göteborg samt Vetenskapens hus i Stockholm. Bakom ansökan står även representanter från industrin och från Linköpings kommun. Avsikten är dock att bedriva projektet i fem olika regioner för att få en bred nationell förankring, varför antalet medverkande kommer att bli väsentligt fler om projektet godkänns av Vinnova. Projektet kommer att ledas av LIU, och Swedsoft kommer att representeras i projektteamet genom Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft. Projektet förväntas pågå under 2016 och 2017. Läs hela projektbeskrivningen här.


Nyheter


Sommarhälsningar från Swedsoft

Vårens möten och händelser I starten på det nya året presenterade vi, tillsammans med lärosätena som är med i vårt

Swedsofts synpunkter på dataakten

Swedsoft har tagit del av Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om harmoniserade regler för skälig åtkomst till

Three universities & one course on digitalized production – Challenges and lessons learned

Mälardalens högskola, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet har tillsammans utvecklat kursen Digitally-enabled production för yrkesverksamma. Kursen syftar till att stödja och

Artificial and human intelligence through learning: Why industry 4.0 needs a human-centric perspective

Andreas de Blanche är universitetslektor på Högskolan väst och forskar i distribuerade nätverk, simuleringar samt vilket inflytande Industri 4.0 kan