Är du digital lille vän?

Hur ska det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? Detta är titeln på en ny rapport från Swedsoft om utmaningarna och möjligheterna digitaliseringen skapar för det svenska skolsystemet.

Digitalisering är ett ord på mångas tunga idag. Den innebär en långt större strukturomvandling än den som det proggades om på 1970-talet, med frågan “Är du lönsam lille vän?”. Digitaliseringen är en generell transformering av produkter och tjänster samt samhället i stort med hjälp av digital teknik. Här behövs ny kunskap för att möta dagens och framtidens utmaningar.

Swedsoft har gjort en analys av det svenska utbildningssystemet, från förskola och grundskola till gymnasium och högskola, samt fortsatt lärande genom livet, för att identifiera vilka åtgärder som behöver vidtas. Dessa bör genomsyras av:

  • Livslångt lärande – Intresset behöver väckas tidigt och underhållas i takt med att tekniken utvecklas
  • Integrerat digitaliserat lärande – Hela samhället påverkas av digitaliseringen, då kan inte lärandet om detta vara en isolerad ö.
  • Tänk system – Digitaliseringen knyter ihop olika delar och vi behöver systemutvecklare som ser till helheten.
  • Öka jämställdheten – Tekniken används av alla, då behöver alla kategorier vara med och utforma den.

Swedsoft har skickat in analysen som ett bidrag till digitaliseringskommissionens arbete, men det finns mycket att hämta i rapporten också för andra som är intresserade av, eller beroende av, kompetens om digitalisering.


Nyheter


Sommarhälsningar från Swedsoft

Vårens möten och händelser I starten på det nya året presenterade vi, tillsammans med lärosätena som är med i vårt

Swedsofts synpunkter på dataakten

Swedsoft har tagit del av Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om harmoniserade regler för skälig åtkomst till

Three universities & one course on digitalized production – Challenges and lessons learned

Mälardalens högskola, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet har tillsammans utvecklat kursen Digitally-enabled production för yrkesverksamma. Kursen syftar till att stödja och

Artificial and human intelligence through learning: Why industry 4.0 needs a human-centric perspective

Andreas de Blanche är universitetslektor på Högskolan väst och forskar i distribuerade nätverk, simuleringar samt vilket inflytande Industri 4.0 kan