Är du digital lille vän?

Hur ska det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? Detta är titeln på en ny rapport från Swedsoft om utmaningarna och möjligheterna digitaliseringen skapar för det svenska skolsystemet.

Digitalisering är ett ord på mångas tunga idag. Den innebär en långt större strukturomvandling än den som det proggades om på 1970-talet, med frågan “Är du lönsam lille vän?”. Digitaliseringen är en generell transformering av produkter och tjänster samt samhället i stort med hjälp av digital teknik. Här behövs ny kunskap för att möta dagens och framtidens utmaningar.

Swedsoft har gjort en analys av det svenska utbildningssystemet, från förskola och grundskola till gymnasium och högskola, samt fortsatt lärande genom livet, för att identifiera vilka åtgärder som behöver vidtas. Dessa bör genomsyras av:

  • Livslångt lärande – Intresset behöver väckas tidigt och underhållas i takt med att tekniken utvecklas
  • Integrerat digitaliserat lärande – Hela samhället påverkas av digitaliseringen, då kan inte lärandet om detta vara en isolerad ö.
  • Tänk system – Digitaliseringen knyter ihop olika delar och vi behöver systemutvecklare som ser till helheten.
  • Öka jämställdheten – Tekniken används av alla, då behöver alla kategorier vara med och utforma den.

Swedsoft har skickat in analysen som ett bidrag till digitaliseringskommissionens arbete, men det finns mycket att hämta i rapporten också för andra som är intresserade av, eller beroende av, kompetens om digitalisering.


Nyheter


Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat:

Kodcentrum ny medlem

Deras uppdrag är att väcka intresse för programmering och bredda bilden av vem som kan koda. De vet att en

Ta del av webbinariet: Multi-Concern Assurance and Compliance in Cybersecurity & Safety

Facebook Twitter LinkedIn Gmail

Swedsoft om framtidens yrkeshögskola

Utredningen med titeln ”Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar” (SOU 2023:31) har under perioden 2022 till 2023 bedrivits med