Ny strategi för IT och digitalisering i skolan

Regeringen presenterar i en debattartikel i Ny Teknik att man ger Skolverket i uppdrag att ta fram en IT- och digitaliseringsstrategi för skolan.

Det kan bli ett steg i rätt riktning, om man tar till sig de synpunkter som Swedsoft lyft fram i sitt inlägg till Digitaliseringskommissionen: IT och digitalisering i skolan är mycket mer än bara verktyg för att ersätta skolböcker. Den stora utmaningen är att få in det datalogiska tänkandet i skolan, så att eleverna får kunskap och förmåga att agera i det digitala samhället och att utnyttja tekniken. Dessutom är kunskapen viktig för framtidens innovationer och produkter som ska ligga till grund för vår fortsatta välfärd.

Det finns goda exempel på hur man kan arbeta med det datalogiska tänkandet från svenska skolor som i dagarna presenteras vid en internationell konferens i Slovenien. Swedsofts white paper sammanfattar också dessa, samt sätter in grundskolans IT och digitalisering i ett helhetsperspektiv av grundskola, gymnasium, högskola och det livslånga lärandet.

Här hittar du debattartikeln i Ny Teknik

Bild av Lucélia Ribeiro, licensierad under CC BY-SA 2.0.


Nyheter


Sommarhälsningar från Swedsoft

Vårens möten och händelser I starten på det nya året presenterade vi, tillsammans med lärosätena som är med i vårt

Swedsofts synpunkter på dataakten

Swedsoft har tagit del av Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om harmoniserade regler för skälig åtkomst till

Three universities & one course on digitalized production – Challenges and lessons learned

Mälardalens högskola, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet har tillsammans utvecklat kursen Digitally-enabled production för yrkesverksamma. Kursen syftar till att stödja och

Artificial and human intelligence through learning: Why industry 4.0 needs a human-centric perspective

Andreas de Blanche är universitetslektor på Högskolan väst och forskar i distribuerade nätverk, simuleringar samt vilket inflytande Industri 4.0 kan