Remissvar – Digitaliseringen av förskolan

Swedsoft har av Skolverket blivit tillfrågade att ge yttrande på Skolverkets förslag till förändringar i läroplanen för förskolan med anledning av deras regeringsuppdrag om nationell it-strategi för skolan.

För Swedsofts räkning har Stefan Andersson (Saab AB), Malin Rosqvist (Mälardalens högskola), Joke Palmkvist (Microsoft), Johan Ellborg (Microsoft) och Örjan Johansson (Atea) arbetat fram ett utkast till yttrande på Skolverkets förslag. Detta utkast har sedan skickats ut till medlemmar i Swedsoft för kommentarer och förfrågan om de ställer sig bakom yttrandet.

”Det är glädjande att se det engagemang vi har bland medlemmar som tagit sig tid att läsa igenom Skolverkets förslag och bidragit till vårt yttrande. Viktigt med detta engagemang från våra medlemmar och att vi från Swedsoft, i alla sammanhang, för fram vårt budskap om vikten av att barn tidigt kommer i kontakt med programmering och utvecklar förståelse för möjligheter och risker i användningen av digitala medier”, säger Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft.

Swedsofts yttrande finns tillgängligt för nedladdning här. På andra sidan i dokumentet kan du själv se alla de personer som ställt sig bakom våra kommentarer.

Vill du själv skapa dig en uppfattning av Skolverkets förslag? Du hittar Skolverkets förslag här och deras konsekvensutredning här. För dig som är nyfiken på vilka som har fått remissen av Skolverket så hittar du det här.

Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat:

Kodcentrum ny medlem

Deras uppdrag är att väcka intresse för programmering och bredda bilden av vem som kan koda. De vet att en

Ta del av webbinariet: Multi-Concern Assurance and Compliance in Cybersecurity & Safety

Facebook Twitter LinkedIn Gmail

Swedsoft om framtidens yrkeshögskola

Utredningen med titeln ”Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar” (SOU 2023:31) har under perioden 2022 till 2023 bedrivits med