Skolans digitalisering: Från IT-strategi till verksamhetsförändring!

Skolan står inför en stor utmaning. Skolverket har på regeringens uppdrag tagit fram förslag till nationella IT-strategier och ny läroplan för grundskolan där digital kompetens och programmering ingår. Nu gäller det att gå från strategi till konkreta resultat i skolverksamheten.

För att stötta denna process bjuder det Swedsoft initierade projektet Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering in till workshop i Stockholm, Malmö och Göteborg för att diskutera utmaningar, möjligheter och goda exempel kring skolans digitalisering. Syftet är att samla in förslag och synpunkter från skola, akademi och näringsliv om hur vi tar oss från strategi till konkret verksamhetsförändring.

Detta är en fortsättning på förra årets workshops då vi tillsammans med Skolverket besökte olika platser i Sverige för att ge input till IT-strategierna.

Målgruppen är personer från:

  • Skola – såsom lärare, rektorer och skolledare
  • Akademi – såsom forskare, datavetare och lärarutbildare
  • Representanter för näringslivet

Var ses vi?

Om projektet Trippel Helix – Nationell Samling för skolans digitaliseringMålet med projektet är att skola, näringsliv och akademi, med regional förankring, tillsammans ska formulera en gemensam konkret och genomförbar handlingsplan koordinerad med Skolverkets kommande IT-strategi och som driver på tankemässig och verksamhetsmässig förändring av framtidens skola baserat på digitaliseringens möjligheter och de kunskapskrav som följer med den.

Med ett arbetssätt baserat på Trippel Helix-modellen (dvs samverkan mellan näringsliv, akademi och skola) kommer projektet att påvisa möjligheter samt skapa enighet och förebilder för fortsatt utveckling av skolans och lärarutbildningens verksamhet mot visionen att:
Svensk skola är, genom kunskap och förmåga att använda digitaliseringens möjligheter, världsledande i att skapa kritiskt tänkande, kreativa ungdomar med moderna kunskaper och med förmåga att hålla kunskapen uppdaterad genom nyfikenhet och fortsatt aktiv kunskapsinhämtning.

Läs mer om projektet och de rapporter som tagits fram.


Nyheter


Sommarhälsningar från Swedsoft

Vårens möten och händelser I starten på det nya året presenterade vi, tillsammans med lärosätena som är med i vårt

Swedsofts synpunkter på dataakten

Swedsoft har tagit del av Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om harmoniserade regler för skälig åtkomst till

Three universities & one course on digitalized production – Challenges and lessons learned

Mälardalens högskola, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet har tillsammans utvecklat kursen Digitally-enabled production för yrkesverksamma. Kursen syftar till att stödja och

Artificial and human intelligence through learning: Why industry 4.0 needs a human-centric perspective

Andreas de Blanche är universitetslektor på Högskolan väst och forskar i distribuerade nätverk, simuleringar samt vilket inflytande Industri 4.0 kan