Rapport från workshops om skolans digitalisering

Under våren arrangerade vi, runt om i Sverige, workshops om hur vi går från IT-strategi till verksamhetsförändring i skolan. Under dessa workshops fick vi mycket material genom undersökningar, gruppdiskussioner och andra inspel. Allt detta har nu sammanställts i en rapport med analyser och rekommendationer samt bruttomaterialet.

Ladda ner vår rapportEtt av de viktigaste budskapen i rapporten är att det kommer att krävas uthållighet och långsiktighet i förändringsarbetet. Det finns en god förankring och upplevd tydlighet beträffande vad och varför, men det finns farhågor, osäkerheter och många frågor, men även idéer, kring hur. Det kommer att kräva struktur, fokus, tålamod och långsiktighet för att genomföra regeringens beslut kring den nya läroplanen. Förhoppningsvis kommer denna rapport att fungera som inspiration och källa för ett sådant fortsatt arbete.

Rapporten inleds med en kort summering av projektet och dess rapport 1 och 2 för att läsaren skall få en bakgrund och kontinuitet i Trippel Helix-projektets arbete.

Om projektet

Målet med projektet Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering är att skola, näringsliv och akademi, med regional förankring, tillsammans ska formulera en gemensam konkret och genomförbar agenda koordinerat med Skolverkets kommande IT-strategier för att påvisa möjligheter samt skapa enighet och förebilder för fortsatt utveckling av skolans och lärarutbildningens verksamhet mot visionen att ”Svensk skola är, genom kunskap och förmåga att utnyttja digitaliseringens möjligheter, världsledande i att skapa kritiskt tänkande, kreativa ungdomar med moderna kunskaper och med förmåga att hålla kunskapen uppdaterad genom nyfikenhet och aktivt lärande”.

Projektet drivs av Swedsoft, Linköpings universitet och Linköpings kommun, med finansiering från Vinnova.


Nyheter


Sommarhälsningar från Swedsoft

Vårens möten och händelser I starten på det nya året presenterade vi, tillsammans med lärosätena som är med i vårt

Swedsofts synpunkter på dataakten

Swedsoft har tagit del av Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om harmoniserade regler för skälig åtkomst till

Three universities & one course on digitalized production – Challenges and lessons learned

Mälardalens högskola, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet har tillsammans utvecklat kursen Digitally-enabled production för yrkesverksamma. Kursen syftar till att stödja och

Artificial and human intelligence through learning: Why industry 4.0 needs a human-centric perspective

Andreas de Blanche är universitetslektor på Högskolan väst och forskar i distribuerade nätverk, simuleringar samt vilket inflytande Industri 4.0 kan