Vikten av livslångt lärande

Hur säkerställer vi att vi har rätt kompetenser för att möta framtidens behov i Sverige? Hur ska vi ge bästa förutsättningar för att arbetslösa och anställda, svenska medborgare och nyanlända kan kompetensutveckla sig? Vi kan inte längre förlita oss på att en grundutbildning räcker hela livet. Samhället och tekniken förändras och därmed också kompetensbehoven. Alla måste vi kontinuerligt uppdatera oss, leva efter ett livslångt lärande och sluta se oss som färdigutbildade efter examen.

Tillsammans med en stor mängd medlemmar från företag, akademi och organisationer har den ideella föreningen Swedsoft tagit fram en rapport om livslångt lärande. Rapporten tar sin utgångspunkt i att det är allas uppgift, från individ till näringsliv till statens, att skapa förutsättningar för och säkerställa ett livslångt lärande.

I rapporten hävdar vi att den traditionella synen på utbildning och akademisk examen är delvis förlegad och att den inte kommer att möta de utmaningar som framtidens kunskapssamhälle står inför: det alltmer digitaliserade samhället, den snabba teknikutvecklingen och globaliseringen. Likaså kräver migrationen av människor till Sverige nytänkande vad gäller fortbildning: dels en systematisk inventering och bedömning av förkunskaper, och dels en uppsättning utbildningsmöjligheter från kompletterande gymnasiekurser till avancerade högskolekurser.

Budskapet i denna inlaga är att vi behöver reformera synen på lärande och yrkeskarriär: från att se skola och lärosäten endast som vägen till ett yrke, till att lärande och yrkeskarriär går hand i hand genom hela livet.

”Ett livslångt lärande är nödvändigt för att Sverige ska fortsätta att vara konkurrenskraftigt och för att alla i Sverige skall ha möjlighet till meningsfull sysselsättning. Alla måste ta ansvar för sin utveckling och se till att ens kompetens följer med i utvecklingen, men arbetsgivare och staten måste också ta ett ansvar för att ge förutsättningar och incitament för detta. Det är alltså alla aktörer i samhällets uppgift och vi vill med denna rapport lyfta fram konkreta förslag på åtgärder som riktar sig till alla inblandade.” säger Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft.

Många representanter, från hela landet och från akademi, olika branscher inom näringslivet och organisationer har redan ställt sig bakom rapporten (se sida 2 i rapporten).

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning här.


Nyheter


Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat:

Kodcentrum ny medlem

Deras uppdrag är att väcka intresse för programmering och bredda bilden av vem som kan koda. De vet att en

Ta del av webbinariet: Multi-Concern Assurance and Compliance in Cybersecurity & Safety

Facebook Twitter LinkedIn Gmail

Swedsoft om framtidens yrkeshögskola

Utredningen med titeln ”Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar” (SOU 2023:31) har under perioden 2022 till 2023 bedrivits med