Är du digital lille vän?

Hur ska det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? Detta är titeln på en ny rapport från Swedsoft om utmaningarna och möjligheterna digitaliseringen skapar för det svenska skolsystemet.

Digitalisering är ett ord på mångas tunga idag. Den innebär en långt större strukturomvandling än den som det proggades om på 1970-talet, med frågan “Är du lönsam lille vän?”. Digitaliseringen är en generell transformering av produkter och tjänster samt samhället i stort med hjälp av digital teknik. Här behövs ny kunskap för att möta dagens och framtidens utmaningar.

Swedsoft har gjort en analys av det svenska utbildningssystemet, från förskola och grundskola till gymnasium och högskola, samt fortsatt lärande genom livet, för att identifiera vilka åtgärder som behöver vidtas. Dessa bör genomsyras av:

  • Livslångt lärande – Intresset behöver väckas tidigt och underhållas i takt med att tekniken utvecklas
  • Integrerat digitaliserat lärande – Hela samhället påverkas av digitaliseringen, då kan inte lärandet om detta vara en isolerad ö.
  • Tänk system – Digitaliseringen knyter ihop olika delar och vi behöver systemutvecklare som ser till helheten.
  • Öka jämställdheten – Tekniken används av alla, då behöver alla kategorier vara med och utforma den.

Swedsoft har skickat in analysen som ett bidrag till digitaliseringskommissionens arbete, men det finns mycket att hämta i rapporten också för andra som är intresserade av, eller beroende av, kompetens om digitalisering.


Nyheter


Öppet för klimatet

På projektets hemsida kan du hitta ett stort antal utbildningar inom bland annat datavetenskap, cirkulär ekonomi, batteriteknik, råvaror, samhällsplanering och mycket

Årskrönika och julhälsning från Swedsoft

Vi rivstartade vårvintern med workshopen Samling av mjukvarusverige och Software for professionals. På årsmötet valdes Stefan Frank till ny ordförande och till styrelsen tillkom även Tobias Strandh,

Karlstad Universitet ny medlem i Swedsoft

Vi fick en kort pratstund Bestoun S. Ahmed, Associate Professor, atavetenskap (CS) vid Karlstads universitet (KaU). Forskningen inom datavetenskap (CS)

Seminarium: Regeringsuppdraget Digital spetskompetens

Josef Lannemyr är analytiker och projektledare på Tillväxtverket och har lett regeringsuppdraget kompetensförsörjning av digital spetskompetens under 3 års tid.