IVA skriver om programmering i skolan

Ingenjörsvetenskapsakademin IVA sätter i sin senaste utgåva av IVA-nytt fokus på frågan om programmering i grundskolan.

I artikeln tar flera av de intervjuade fram samma argument för datalogiskt tänkande i skolan, som Swedsoft nyligen har lyft fram i sitt white paper till digitaliseringskommissionen. IVA-nytt presenterar tre huvudargument:

  1. Näringslivet behöver mjukvarukompetensen. ”Framöver bekommer alla att beröras av mjukvara som måste utvecklas”, säger Catrin Granbom, Head of Software Technology på Ericsson.
  2. Demokratin kräver det. ”Kunskap att själv kunna ta makten över datorn är en lika viktig del av allmänbildningen som hur media fungerar, hur riksdagen fungerar, hur elektricitet fungerar”, säger Björn Regnell, professor i programvarusystem vid LTH.
  3. Individen behöver det. Det handlar “om både utbildning och bildning”, säger Carl Heath, forskare på Interaktiva Institutet.

Swedsoft kan inte annat än hålla med. Och att rekommendera artikeln till läsning och spridning. Ni hittar den på – http://issuu.com/iva-publikationer/docs/iva-aktuellt-nr-4-2015/8


Nyheter


Svenska elever är oförberedda på sin digitala nutid och framtid

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig

Save the date – STEW 2024

The theme of STEW 2024 is “AI – Top Ten Topics for Swedish Industry”. Together we will look into, and

Ny styrelse i Swedsoft

Styrelsen för verksamhetsåret 2024-2025 valdes enligt nedan. Stefan Frank, Vitellius Invest                  

Desinformation: En utmaning för svenska teknikföretag

Desinformation utgör ett hot mot svenska teknikföretag och deras intressen, både inom landets gränser och internationellt. Det är därför centralt