IVA skriver om programmering i skolan

Ingenjörsvetenskapsakademin IVA sätter i sin senaste utgåva av IVA-nytt fokus på frågan om programmering i grundskolan.

I artikeln tar flera av de intervjuade fram samma argument för datalogiskt tänkande i skolan, som Swedsoft nyligen har lyft fram i sitt white paper till digitaliseringskommissionen. IVA-nytt presenterar tre huvudargument:

  1. Näringslivet behöver mjukvarukompetensen. ”Framöver bekommer alla att beröras av mjukvara som måste utvecklas”, säger Catrin Granbom, Head of Software Technology på Ericsson.
  2. Demokratin kräver det. ”Kunskap att själv kunna ta makten över datorn är en lika viktig del av allmänbildningen som hur media fungerar, hur riksdagen fungerar, hur elektricitet fungerar”, säger Björn Regnell, professor i programvarusystem vid LTH.
  3. Individen behöver det. Det handlar “om både utbildning och bildning”, säger Carl Heath, forskare på Interaktiva Institutet.

Swedsoft kan inte annat än hålla med. Och att rekommendera artikeln till läsning och spridning. Ni hittar den på – http://issuu.com/iva-publikationer/docs/iva-aktuellt-nr-4-2015/8


Nyheter


Swedsoft om standardisering av AI

Europeiska kommissionen inledde inom ramen för standardiseringskommittén tidigare i år en skriftlig omröstning som gäller ett förslag till begäran om

Vill du vara talare på STEW?

Fokus på konferensen är nätverk och dialog och arrangeras för att möjliggöra samtal omkring presentationerna, där talare och deltagare kan

Kallelse till Swedsofts årsmöte 2023

I den utskickade kallelsen finns dagordning och handlingar till mötet. Årsmötet arrangeras som ett hybridmöte på Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm

Arbetskraftsinvandring – webbinarieserie

Arbetskraftsinvandring, förlängt arbetstillstånd och förkortade ledtider för att få utländska medarbetare på plats har länge varit viktiga frågor för Swedsofts