IVA skriver om programmering i skolan

Ingenjörsvetenskapsakademin IVA sätter i sin senaste utgåva av IVA-nytt fokus på frågan om programmering i grundskolan.

I artikeln tar flera av de intervjuade fram samma argument för datalogiskt tänkande i skolan, som Swedsoft nyligen har lyft fram i sitt white paper till digitaliseringskommissionen. IVA-nytt presenterar tre huvudargument:

  1. Näringslivet behöver mjukvarukompetensen. ”Framöver bekommer alla att beröras av mjukvara som måste utvecklas”, säger Catrin Granbom, Head of Software Technology på Ericsson.
  2. Demokratin kräver det. ”Kunskap att själv kunna ta makten över datorn är en lika viktig del av allmänbildningen som hur media fungerar, hur riksdagen fungerar, hur elektricitet fungerar”, säger Björn Regnell, professor i programvarusystem vid LTH.
  3. Individen behöver det. Det handlar “om både utbildning och bildning”, säger Carl Heath, forskare på Interaktiva Institutet.

Swedsoft kan inte annat än hålla med. Och att rekommendera artikeln till läsning och spridning. Ni hittar den på – http://issuu.com/iva-publikationer/docs/iva-aktuellt-nr-4-2015/8


Nyheter


Öppet för klimatet

På projektets hemsida kan du hitta ett stort antal utbildningar inom bland annat datavetenskap, cirkulär ekonomi, batteriteknik, råvaror, samhällsplanering och mycket

Årskrönika och julhälsning från Swedsoft

Vi rivstartade vårvintern med workshopen Samling av mjukvarusverige och Software for professionals. På årsmötet valdes Stefan Frank till ny ordförande och till styrelsen tillkom även Tobias Strandh,

Karlstad Universitet ny medlem i Swedsoft

Vi fick en kort pratstund Bestoun S. Ahmed, Associate Professor, atavetenskap (CS) vid Karlstads universitet (KaU). Forskningen inom datavetenskap (CS)

Seminarium: Regeringsuppdraget Digital spetskompetens

Josef Lannemyr är analytiker och projektledare på Tillväxtverket och har lett regeringsuppdraget kompetensförsörjning av digital spetskompetens under 3 års tid.