IVA skriver om programmering i skolan

Ingenjörsvetenskapsakademin IVA sätter i sin senaste utgåva av IVA-nytt fokus på frågan om programmering i grundskolan.

I artikeln tar flera av de intervjuade fram samma argument för datalogiskt tänkande i skolan, som Swedsoft nyligen har lyft fram i sitt white paper till digitaliseringskommissionen. IVA-nytt presenterar tre huvudargument:

  1. Näringslivet behöver mjukvarukompetensen. ”Framöver bekommer alla att beröras av mjukvara som måste utvecklas”, säger Catrin Granbom, Head of Software Technology på Ericsson.
  2. Demokratin kräver det. ”Kunskap att själv kunna ta makten över datorn är en lika viktig del av allmänbildningen som hur media fungerar, hur riksdagen fungerar, hur elektricitet fungerar”, säger Björn Regnell, professor i programvarusystem vid LTH.
  3. Individen behöver det. Det handlar “om både utbildning och bildning”, säger Carl Heath, forskare på Interaktiva Institutet.

Swedsoft kan inte annat än hålla med. Och att rekommendera artikeln till läsning och spridning. Ni hittar den på – http://issuu.com/iva-publikationer/docs/iva-aktuellt-nr-4-2015/8


Nyheter


Så kan Myndigheten för yrkeshögskolan bidra till ett livslångt lärande

Inför workshopen kom myndigheten med ett antal frågeställningar som diskuterades på workshopen. I rapporten Så kan Myndigheten för yrkeshögskolan bidra

Samling av mjukvarusverige 2023

Vid årets workshop, som ägde rum på Teknikföretagen i Stockholm, var huvudfokuset att bistå Myndigheten för Yrkeshögskolan med insikter kring

Trevlig sommar och höstens evenemang

Under årsmötet välkomnades två nya ledamöter till styrelsen, Linda Örtlund, SKF och Patrik Sandgren, Teknikföretagen. Vi fortsätter att utveckla våra sektioner inom Swedsoft Expert Network och välkomnar

Introduktion till Cyber Resilience Act

Sedan 2022 är Rikard globalt ansvarig för digital produktsäkerhet inom SKF och har de närmaste åren varit engagerad i deras