Ny strategi för IT och digitalisering i skolan

Regeringen presenterar i en debattartikel i Ny Teknik att man ger Skolverket i uppdrag att ta fram en IT- och digitaliseringsstrategi för skolan.

Det kan bli ett steg i rätt riktning, om man tar till sig de synpunkter som Swedsoft lyft fram i sitt inlägg till Digitaliseringskommissionen: IT och digitalisering i skolan är mycket mer än bara verktyg för att ersätta skolböcker. Den stora utmaningen är att få in det datalogiska tänkandet i skolan, så att eleverna får kunskap och förmåga att agera i det digitala samhället och att utnyttja tekniken. Dessutom är kunskapen viktig för framtidens innovationer och produkter som ska ligga till grund för vår fortsatta välfärd.

Det finns goda exempel på hur man kan arbeta med det datalogiska tänkandet från svenska skolor som i dagarna presenteras vid en internationell konferens i Slovenien. Swedsofts white paper sammanfattar också dessa, samt sätter in grundskolans IT och digitalisering i ett helhetsperspektiv av grundskola, gymnasium, högskola och det livslånga lärandet.

Här hittar du debattartikeln i Ny Teknik

Bild av Lucélia Ribeiro, licensierad under CC BY-SA 2.0.


Nyheter


Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat:

Kodcentrum ny medlem

Deras uppdrag är att väcka intresse för programmering och bredda bilden av vem som kan koda. De vet att en

Ta del av webbinariet: Multi-Concern Assurance and Compliance in Cybersecurity & Safety

Facebook Twitter LinkedIn Gmail

Swedsoft om framtidens yrkeshögskola

Utredningen med titeln ”Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar” (SOU 2023:31) har under perioden 2022 till 2023 bedrivits med