Ny strategi för IT och digitalisering i skolan

Regeringen presenterar i en debattartikel i Ny Teknik att man ger Skolverket i uppdrag att ta fram en IT- och digitaliseringsstrategi för skolan.

Det kan bli ett steg i rätt riktning, om man tar till sig de synpunkter som Swedsoft lyft fram i sitt inlägg till Digitaliseringskommissionen: IT och digitalisering i skolan är mycket mer än bara verktyg för att ersätta skolböcker. Den stora utmaningen är att få in det datalogiska tänkandet i skolan, så att eleverna får kunskap och förmåga att agera i det digitala samhället och att utnyttja tekniken. Dessutom är kunskapen viktig för framtidens innovationer och produkter som ska ligga till grund för vår fortsatta välfärd.

Det finns goda exempel på hur man kan arbeta med det datalogiska tänkandet från svenska skolor som i dagarna presenteras vid en internationell konferens i Slovenien. Swedsofts white paper sammanfattar också dessa, samt sätter in grundskolans IT och digitalisering i ett helhetsperspektiv av grundskola, gymnasium, högskola och det livslånga lärandet.

Här hittar du debattartikeln i Ny Teknik

Bild av Lucélia Ribeiro, licensierad under CC BY-SA 2.0.


Nyheter


Öppet för klimatet

På projektets hemsida kan du hitta ett stort antal utbildningar inom bland annat datavetenskap, cirkulär ekonomi, batteriteknik, råvaror, samhällsplanering och mycket

Årskrönika och julhälsning från Swedsoft

Vi rivstartade vårvintern med workshopen Samling av mjukvarusverige och Software for professionals. På årsmötet valdes Stefan Frank till ny ordförande och till styrelsen tillkom även Tobias Strandh,

Karlstad Universitet ny medlem i Swedsoft

Vi fick en kort pratstund Bestoun S. Ahmed, Associate Professor, atavetenskap (CS) vid Karlstads universitet (KaU). Forskningen inom datavetenskap (CS)

Seminarium: Regeringsuppdraget Digital spetskompetens

Josef Lannemyr är analytiker och projektledare på Tillväxtverket och har lett regeringsuppdraget kompetensförsörjning av digital spetskompetens under 3 års tid.