Remissvar – Digitaliseringen av förskolan

Swedsoft har av Skolverket blivit tillfrågade att ge yttrande på Skolverkets förslag till förändringar i läroplanen för förskolan med anledning av deras regeringsuppdrag om nationell it-strategi för skolan.

För Swedsofts räkning har Stefan Andersson (Saab AB), Malin Rosqvist (Mälardalens högskola), Joke Palmkvist (Microsoft), Johan Ellborg (Microsoft) och Örjan Johansson (Atea) arbetat fram ett utkast till yttrande på Skolverkets förslag. Detta utkast har sedan skickats ut till medlemmar i Swedsoft för kommentarer och förfrågan om de ställer sig bakom yttrandet.

”Det är glädjande att se det engagemang vi har bland medlemmar som tagit sig tid att läsa igenom Skolverkets förslag och bidragit till vårt yttrande. Viktigt med detta engagemang från våra medlemmar och att vi från Swedsoft, i alla sammanhang, för fram vårt budskap om vikten av att barn tidigt kommer i kontakt med programmering och utvecklar förståelse för möjligheter och risker i användningen av digitala medier”, säger Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft.

Swedsofts yttrande finns tillgängligt för nedladdning här. På andra sidan i dokumentet kan du själv se alla de personer som ställt sig bakom våra kommentarer.

Vill du själv skapa dig en uppfattning av Skolverkets förslag? Du hittar Skolverkets förslag här och deras konsekvensutredning här. För dig som är nyfiken på vilka som har fått remissen av Skolverket så hittar du det här.

Öppet för klimatet

På projektets hemsida kan du hitta ett stort antal utbildningar inom bland annat datavetenskap, cirkulär ekonomi, batteriteknik, råvaror, samhällsplanering och mycket

Årskrönika och julhälsning från Swedsoft

Vi rivstartade vårvintern med workshopen Samling av mjukvarusverige och Software for professionals. På årsmötet valdes Stefan Frank till ny ordförande och till styrelsen tillkom även Tobias Strandh,

Karlstad Universitet ny medlem i Swedsoft

Vi fick en kort pratstund Bestoun S. Ahmed, Associate Professor, atavetenskap (CS) vid Karlstads universitet (KaU). Forskningen inom datavetenskap (CS)

Seminarium: Regeringsuppdraget Digital spetskompetens

Josef Lannemyr är analytiker och projektledare på Tillväxtverket och har lett regeringsuppdraget kompetensförsörjning av digital spetskompetens under 3 års tid.