Tillsammans med en stor mängd medlemmar från företag, akademi och organisationer har den ideella föreningen Swedsoft tagit fram en rapport om livslångt lärande. Rapporten tar sin utgångspunkt i att det är allas uppgift, från individ till näringsliv till statens, att skapa förutsättningar för och säkerställa ett livslångt lärande.
I rapporten hävdar vi att den traditionella synen på utbildning och akademisk examen är delvis förlegad och att den inte kommer att möta de utmaningar som framtidens kunskapssamhälle står inför: det alltmer digitaliserade samhället, den snabba teknikutvecklingen och globaliseringen. Likaså kräver migrationen av människor till Sverige nytänkande vad gäller fortbildning: dels en systematisk inventering och bedömning av förkunskaper, och dels en uppsättning utbildningsmöjligheter från kompletterande gymnasiekurser till avancerade högskolekurser.
Budskapet i denna inlaga är att vi behöver reformera synen på lärande och yrkeskarriär: från att se skola och lärosäten endast som vägen till ett yrke, till att lärande och yrkeskarriär går hand i hand genom hela livet.
”Ett livslångt lärande är nödvändigt för att Sverige ska fortsätta att vara konkurrenskraftigt och för att alla i Sverige skall ha möjlighet till meningsfull sysselsättning. Alla måste ta ansvar för sin utveckling och se till att ens kompetens följer med i utvecklingen, men arbetsgivare och staten måste också ta ett ansvar för att ge förutsättningar och incitament för detta. Det är alltså alla aktörer i samhällets uppgift och vi vill med denna rapport lyfta fram konkreta förslag på åtgärder som riktar sig till alla inblandade.” säger Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft.
Många representanter, från hela landet och från akademi, olika branscher inom näringslivet och organisationer har redan ställt sig bakom rapporten (se sida 2 i rapporten).
Rapporten finns tillgänglig för nedladdning här.