Vikten av livslångt lärande

Hur säkerställer vi att vi har rätt kompetenser för att möta framtidens behov i Sverige? Hur ska vi ge bästa förutsättningar för att arbetslösa och anställda, svenska medborgare och nyanlända kan kompetensutveckla sig? Vi kan inte längre förlita oss på att en grundutbildning räcker hela livet. Samhället och tekniken förändras och därmed också kompetensbehoven. Alla måste vi kontinuerligt uppdatera oss, leva efter ett livslångt lärande och sluta se oss som färdigutbildade efter examen.

Tillsammans med en stor mängd medlemmar från företag, akademi och organisationer har den ideella föreningen Swedsoft tagit fram en rapport om livslångt lärande. Rapporten tar sin utgångspunkt i att det är allas uppgift, från individ till näringsliv till statens, att skapa förutsättningar för och säkerställa ett livslångt lärande.

I rapporten hävdar vi att den traditionella synen på utbildning och akademisk examen är delvis förlegad och att den inte kommer att möta de utmaningar som framtidens kunskapssamhälle står inför: det alltmer digitaliserade samhället, den snabba teknikutvecklingen och globaliseringen. Likaså kräver migrationen av människor till Sverige nytänkande vad gäller fortbildning: dels en systematisk inventering och bedömning av förkunskaper, och dels en uppsättning utbildningsmöjligheter från kompletterande gymnasiekurser till avancerade högskolekurser.

Budskapet i denna inlaga är att vi behöver reformera synen på lärande och yrkeskarriär: från att se skola och lärosäten endast som vägen till ett yrke, till att lärande och yrkeskarriär går hand i hand genom hela livet.

”Ett livslångt lärande är nödvändigt för att Sverige ska fortsätta att vara konkurrenskraftigt och för att alla i Sverige skall ha möjlighet till meningsfull sysselsättning. Alla måste ta ansvar för sin utveckling och se till att ens kompetens följer med i utvecklingen, men arbetsgivare och staten måste också ta ett ansvar för att ge förutsättningar och incitament för detta. Det är alltså alla aktörer i samhällets uppgift och vi vill med denna rapport lyfta fram konkreta förslag på åtgärder som riktar sig till alla inblandade.” säger Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft.

Många representanter, från hela landet och från akademi, olika branscher inom näringslivet och organisationer har redan ställt sig bakom rapporten (se sida 2 i rapporten).

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning här.


Nyheter


Svenska elever är oförberedda på sin digitala nutid och framtid

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig

Ny styrelse i Swedsoft

Styrelsen för verksamhetsåret 2024-2025 valdes enligt nedan. Stefan Frank, Vitellius Invest                  

Desinformation: En utmaning för svenska teknikföretag

Desinformation utgör ett hot mot svenska teknikföretag och deras intressen, både inom landets gränser och internationellt. Det är därför centralt

Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat: